עתירה לבג"ץ: לחייב את נתניהו בהסדר ניגוד עניינים

איתי גדסי No Comments on עתירה לבג"ץ: לחייב את נתניהו בהסדר ניגוד עניינים

התנועה לאיכות השלטון בעתירה לבג"ץ: לחייב את היועצת המשפטית לממשלה לערוך לרה"מ נתניהו הסדר ניגוד עניינים עדכני. בין הדרישות: לאסור על נתניהו להיפגש עם היועמש"ית ולדון עמה על פיצול תפקידה

צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

התנועה לאיכות השלטון עתרה היום (ראשון) לבג"ץ, בכדי שיחייב את היועמ"ש לערוך לרה"מ נתניהו הסדר ניגוד עניינים. במסגרת העתירה, ביקשה התנועה צו ביניים שיאסור על רה"מ נתניהו לקבל החלטות בתחומים בהם הוא בניגוד ענייניים, וכן צו ביניים שיאסור על רה"מ נתניהו להיפגש עם היועמ"שית ולדון איתה על פיצול תפקיד היועמ״ש, בשל ניגוד העניינים, בהתאם לפרסומים הבוקר על פגישה מתוכננת בין השניים בנושא.

התנועה מזכירה כי הסדר ניגוד העניינים הוא תנאי שהעמיד בג"ץ לנתניהו ערב הקמת הממשלה ה-35, בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון שלא לאפשר לנאשם בפלילים לעמוד בראש הממשלה. השופטת חיות קבעה בפסק הדין מיום 25.3.21 : "אחת מהנחות היסוד שעל בסיסן התאפשרה הרכבת הממשלה ה-35 על ידי חה"כ נתניהו, על אף כתב האישום התלוי ועומד נגדו, הייתה כי ייערך לו הסדר ניגוד עניינים, כמפורט בעניין הרכבת הממשלה. הסדר זה נועד להפיג את החשש הנובע מהמצב התקדימי והחריג שבו מתנהל הליך פלילי בעניינו של ראש ממשלה מכהן".

במסגרת הסדר ניגוד העניינים שנערך בשנת 2020 נקבע כי על נתניהו להימנע בתפקידו כראש ממשלה ממעורבות וקבלת החלטות, כולל מינויים והליכי מינויים, בסוגיות והנושאים הבאים:

– החלטות הנוגעות למערכת אכיפת החוק – הימנעות ממעורבות במינויים ובהליכי מינויים של בכירים בייעוץ המשפטי לממשלה, במשרד המשפטים ובמשטרת ישראל, המטפלים בהליך הפלילי נגד ראש הממשלה או שיש ביכולתם להשפיע עליו, וכן עניינים הנוגעים למעמדם ולמילוי תפקידם של גורמים אלה.

– החלטות הנוגעות למערכת בתי המשפט – הימנעות ממעורבות בעניינים הנוגעים להחלטות הוועדה לבחירת שופטים ביחס לשופטי בית המשפט העליון ובית המשפט המחוזי בירושלים.

– החלטות הנוגעות לעדים או לנאשמים אחרים במשפט – הימנעות ממעורבות בעניינים אישיים של נאשמים ועדים בהליך הפלילי נגד ראש הממשלה הנדונים במשרדי הממשלה.

– עיסוק בתחום הפעילות של משרד התקשורת – נושאים הנוגעים להסדרת שוק התקשורת או נושאים אחרים שעלולה להיות להם זיקה ישירה להליך הפלילי נגד ראש הממשלה יובאו לידיעת היועץ המשפטי לממשלה על ידי הגורמים המקצועיים כדי שיקבע אם יש לנקוט פעולה למניעת ניגוד עניינים;

– חקיקה בעלת השפעה על ההליך הפלילי – הימנעות מעיסוק בהליכי חקיקה ממשלתיים שעלולים להשפיע על ההליך הפלילי נגד ראש הממשלה, לרבות בחקיקה שמטרתה הגבלת כוחו של בית המשפט העליון, כמו באמצעות פסקת התגברות.

התנועה לאיכות השלטון דורשת כי גם כעת יערך לרה"מ נתניהו הסדר ניגוד עניינים אשר במסגרתו הוא יידרש שלא להתערב בכל תחום העומד בניגוד עניינים חריף לעצם היותו נאשם בפלילים. ניגוד עניינים זה משתרע גם על הליכי החקיקה הממשלתיים העלולים להשפיע על כוחה וסמכויותיה של מערכת המשפט להתערב בפעולות של הממשלה והכנסת, וגם על החלטות בנוגע לסמכויות היועצת המשפטית לממשלה.

עוד ביקשה התנועה כי יאסר על נתניהו להיפגש עם היועמ"ש ולדון עמה על פיצול תפקידה, כפי שפורסם הבוקר שהוא מתכנן לעשות.

עו"ד רותם בבלי דביר, ראש מחלקת ליטיגציה מנהלית בתנועה לאיכות השלטון: "פסיקת בג"ץ אמנם הכשירה בעבר את כהונתו של חה"כ נתניהו תחת כתבי האישום, אולם יש לזכור כי הדבר הותנה בקיומו של הסדר ניגוד עניינים. הסדר זה הוא המינימום הנדרש בכדי להבטיח שהחלטותיו ומעשיו של נתניהו כראש ממשלה לא יושפעו מכתבי האישום התלויים ועומדים נגדו, ועל מנת על מנת שהן הכנסת והן הציבור יוכלו לדעת מהן המגבלות ומהו היקף ההימנעות המוטל על חה"כ נתניהו כראש הממשלה".



0 תגובות